February 10, 2012

Bila bercinta suka bila putus kecewa






Lily kenapa kau menangis? Kau sakit ke? Tanya Salwa kepada lily. Eh manada aku tak sakit pun tapi aku sedih. Aku sedih sbb dapat boyfriend yang macam Syamil tu. Jawab Lily sambil menangis teresak esak. Ala kenapa? Kau dah break dgn dia ka? Dengan muka penuh persoalan Salwa bertubi tubi menanyakan soalan kepada Lily. Hm ya dah break. Aku tak kuat Awa, aku tak kuat. Kau tau kan aku dengan dia mcmana dulu? Semua org cakap kami ni loving couple. Aku selalu cerita masalah aku dekat dia lepas ni aku nak cerita dekat siapa? Dia ja faham aku. Tapi kenapa dia tinggalkan aku? Apa aku ni tak cantik ka? Lily menangis lagi dan terus menangis. Lily bangun dari katil lantas memeluk tubuh Salwa. Salwa membalas erat pelukan lily sambil mengusap usap belakangnya agar dapat mereda dan memberi sedikit ketenangan kepada lily. Sambil mereka berpeluk,

Salwa mula bercerita kepada lily. Lily kau tahu? Aku dulu pun pernah merasakan apa yang kau rasa. Sakit lily sakit sangat. Allah sahaja yang mengetahui betapa sakitnya perasaan dan hati. Orang yg kita sayang pergi tinggalkan kita. Aku menangis siang dan malam. Aku lupa lily, aku lupa. Aku lupa bahawa jodoh itu rahasia Allah. Aku lupa semua tu. Salwa dia sektika. Lalu dia menyambung kembali. Kau tau lepas tu aku buat apa lily? Aku mula sedikit demi sedikit. Aku teringat akan kata ibu "jika dia telah ditakdirkan bukan untuk menjadi jodoh kita, walau ada seribu tangan yang membantu, dia tetap bukan milik kita' aku kembali ke alam nyata dan berhenti menangis. Aku terus mendekatkan diri kepada Allah. Memohon keampunan keatas kehilafan diri ini. Lepas itu aku mencari buku buku agama. Aku terjumpa satu ayat bagi org yg putus cinta ni. Hmmm diam. Salwa? Kau sedih ke? Sambung lah cerita kau. Aku nak jadi kuat macam kau. Salwa menarik nafasnya perlahan lahan. Aku amalkan ayat ni 'maka ikhtiar bagi untuk melupakan kekasih adalah letak tapak tangan pada dahi atau dada kemudian baca ayat Allah mengahapuskan apa jua yang dikehendakiNya (Surah Ar-Ra'ad ayat 39) lepastu kau genggam tapak tangan dan buat isyarat membuangnya. Insyaallah dengan usaha Allah kau cinta itu akan hilang sedikit demi sedikit. Tapi yang penting kau kena kuat dan jangan lupa dekatkan diri kau pada Allah. Allah yang menciptakan kau ucap salwa sambil mencubit pipi gebu lily. Ah taknak lah sakit tahuu kata lily sambil terseyum. Eh eh see kau dah boleh senyum tu? Ha tu maknanya kau kuat lily kata salwa. Akhirnya mereka berpelukan. Berpelukan di dalam satu pelukan yang erat. Pelukan 'sahabat'.

Haa nahh itulah ceritanya. Cerita ini hanya rekaan semata mata. Tiada kena mengena bagi yang hidup atau yang mati.

"Lalu dikatakan kepadanya: "Sebutlah nama insan yang paling kamu kasihi, nescaya kesakitanmu itu akan hilang." Sebutlah "Ya Muhammad (صلى الله عليه وسلم)."



Salam  Sayang 
Anis





4 comments:

  1. ape-apepon selalu Allah akan temukan kita dengan org tak sepatutnya kerana bila masa akan datang dya akan temukan org yg adalah jodoh kita supaya kita lebeh menghargai pemberian terbaek dari Allah..so percayala apa yg terjadi ada hikmah ok!

    ReplyDelete
  2. Anihhhh , thumbs up for you sweety :) Att sukaaaaa ,semua yg Anih update byk pengajaran , teruskan dgn cerpen pendek mcm ni okayyy :*

    ReplyDelete
  3. the best way to cure a broken heart is move on and redha apa yang jadi. kan? adyb pun pernah rasa, selalu sangat. tapi this time, raya macam memang dah takdir, kita yang melawan takdir sebab tak nak terima yang kita dah ada jodoh masing masing tapi just tak jumpa lagi.

    ReplyDelete
  4. hanya satu ayat yang akan ku berikan~


    AWESOME!


    teruskan buat cerpen camni lagi~

    ReplyDelete